Opvallende verpakking ideeën voor kleine bedrijven

Maak indruk met creatieve verpakkingen voor een onvergetelijke klantbeleving

Een goede unboxing-ervaring zorgt voor opwinding bij klanten bij het online bestellen van producten. Kleine ondernemers hebben de mogelijkheid om unieke verpakkingsmaterialen te ontwerpen, zoals logo-bedrukt zijdepapier en gekleurde plaktape met het merklogo op kartonnen dozen, om zo de merkbekendheid te vergroten. Het karton, het lettertype en de inserts die je kiest kunnen allemaal belangrijke verpakkingsinformatie bieden en dienen als marketinginstrument.


3 soorten verpakkingen

Bij het verzenden van producten is het belangrijk deze veilig te verpakken. Er zijn drie mogelijke verpakkingsoplossingen:

1. Opgevulde enveloppen: dit is een goede optie voor kleinere producten die beschermd kunnen worden door de binnenkant van een noppenfolie envelop of van gerecycled papier.
2. Golfkartonnen dozen: dikker dan gewone kartonnen dozen met een extra laag golvend papier voor extra bescherming. Voor een milieuvriendelijke versie kun je kiezen voor golfkartonnen dozen die volledig – of gedeeltelijk – zijn gemaakt van gerecycled karton.
3. Tassen en enveloppen van polyethyleen: deze optie kan handig zijn voor zachte producten en bieden bescherming tegen water en vuil.

Tape-opties

Kies voor opvallende tape om je verpakking te personaliseren. Bedrukte tape of fluorescerende neonstrepen zorgen voor herkenning en kunnen de merkidentiteit versterken. De verpakkingstape en stickers kunnen desgewenst afgestemd worden op de andere verpakkingsmaterialen.


Milieuvriendelijke inserts

Kies voor composteerbare of recyclebare inserts gemaakt van natuurlijke materialen om het milieu te sparen. Milieuvriendelijke inserts zorgen er toch voor dat de klant op de hoogte wordt gebracht van je merk.

Minimalistische verpakkingen

Kies voor minimalistische verpakkingen om de impact van extra verpakkingsmateriaal op het milieu te verminderen. Verstuur het product in een enkele laag kartonnen doos om duurzaamheid te ondersteunen en de kosten laag te houden. Dit kan ook een goede verpakkingsstrategie zijn voor zwaardere en meer duurzame producten, zoals schoenen.

Benadrukken van ambachtslieden en makers

Voeg grafische afbeeldingen, foto’s of anekdotes toe die laten zien hoe het product tot stand komt. Dit zorgt voor extra connectie met het bedrijf, omdat klanten weten hoe de producten gemaakt worden. Zo kan de menselijke connectie met je merk worden vergroot. 


Zijdepapier

Het zijdepapier is een belangrijke factor bij de unboxing-ervaring, omdat het een van de eerste dingen is die de klant ziet bij het openen van het pakket. Gebruik het om kleuren of opdrukken aan te brengen die passen bij je merk. Op maat gemaakt of bedrukt zijdepapier kan een positieve kleurervaring creëren die het merk vertegenwoordigt, zoals bij Digiwrap.

Aangepaste notities

Een handgeschreven notitie is een persoonlijke touch om toe te voegen aan de verpakking wanneer dit past bij het getoonde imago van jouw merk. Voeg bijvoorbeeld een gepersonaliseerde brief toe, inclusief de naam van de klant en bedankt hen voor hun steun. Dit kan op den duur zorgen voor herhaalde klanten en meer klantloyaliteit. Houd er wel rekening mee dat dit bij hogere productieniveaus lastiger kan zijn om te realiseren.

Gepersonaliseerde tassen en dozen

Voeg persoonlijkheid toe aan de verzendmaterialen door bedrukte tassen en dozen toe te passen met bijvoorbeeld je merklogo, slogan of bedrijfsnaam. Zo zal de verpakking opvallen bij ontvangst en er professioneel uitzien. 


Gemeenschapsgestuurde kunstwerken

Bij het ontwerpen van de verpakking is het slim om artistieke ontwerpen toe te passen die passen bij je merk. Zo kunnen crowdsourced kunstwerken bestaan uit ontwerpen verzameld via sociale media en als inspiratie gebruikt worden voor de verpakking. Door sociale media te gebruiken voor een ontwerpwedstrijd met als beloning een geldprijs, het delen van ontwerpen van klanten en meer kan er een diepere relatie tussen klanten en het merk gecreëerd worden.

Fysieke nieuwsbrieven

Voeg exclusieve content toe aan je verpakking door naast een online nieuwsbrief ook een gedrukte nieuwsbrief, ansichtkaarten van recente fotocampagnes en ander promotiemateriaal in je verpakkingen toe te voegen. Dit draagt bij aan de merkbeleving van klanten.

Kleine ondernemers hebben de mogelijkheid om met unieke verpakkingsmaterialen de merkidentiteit te vergroten en de verkoop te stimuleren. Het kiezen van de juiste verpakkingen, zoals opgevulde enveloppen, golfkartonnen dozen en tassen en enveloppen van polyethyleen, zorgt ervoor dat producten veilig aankomen. Door de verpakking op te laten vallen en aan te laten sluiten bij de merkwaarden, kunnen kleine bedrijven een onvergetelijke klantbeleving creëren en herhaalde klanten aantrekken.

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties.
  • Voeg een reactie toe